GeneSIS

Linda van Exter-Wright  – In den beginne….Was er duisternis. En dat was maar goed ook. Want ware er licht geweest, dan had het universiteitsbestuur een gruwelijk tafereel kunnen aanschouwen. Eens veelbelovende studenten, omgeven door bloedige, er bij de wortels uitgerukte plukken haar. Ambitieuze jonge mensen met afgeknaagde vingerkootjes, kapotgebeten lippen, kwijlend van pure ellende. Hier en daar ligt een ontplofte oogbal. Het tandengeknars en de waanzinnige jammerklachten zijn allang verstomd.

Toen…. Drukte er iemand op een knop. En SIS ging open. Om 10.35, terwijl er in de mail toch duidelijk ’11.00’ stond. Iemand? Ja, iemand. Want zoals velen al vreesden, is het inderdaad waar dat het  peperdure SIS-systeem handmatig door iemand van de onderwijsbalie moet worden ‘aangezet’. Het systeem zo programmeren dat het pas om 11.00 -en niet eerder of later- mogelijk is om je in te schrijven, kan niet. Een miljoenen kostend softwarepakket is kennelijk niet in staat om dat voor elkaar te krijgen.

Maar goed; wat is SIS eigenlijk? Naast een instrument van de Duivel, ontworpen om de zielen van de verdoemden (ook wel: UvA en HvA studenten) tergend traag op te zuigen, is SIS zoals gezegd ook een softwarepakket, gemaakt door het uit de USA afkomstige Oracle Campus Solutions. Het SIS programma zelf maakt onderdeel uit van  Peoplesoft. Dit laatste pakket wordt ook veel op Nederlandse middelbare scholen gebruikt, en staat daar bekend onder de naam ‘godverdegodverdegodverikkrijgmijnmailweereensnietopen’.

SIS werd tegen het advies van experts in aangeschaft, omdat het simpelweg de goedkoopste aanbieding was. Deze miljoenen kostende Euroshopper onder de ‘campus solutions’ bleek echter al snel niet aan de Europese eisen te voldoen. Het is namelijk gebaseerd op het Amerikaanse onderwijssysteem, en dat zit heel anders in elkaar dan het Nederlandse. De software moest dus herschreven worden, en computerprogramma’s aanpassen leidt helaas vrijwel nooit tot perfecte resultaten.

De technische basis van het SIS systeem was dus al voor de invoering in 2010 wankel, maar er is meer aan de hand. Hoewel bij onregelmatigheden vaak het excuus gebruikt wordt dat ‘het aan het systeem ligt’, is dit niet helemaal waar. Er is ook wel eens sprake van menselijke fouten en slordigheden. Webredacteuren, lokale SIS-beheerders, docenten en onderwijsbalies voeren informatie namelijk niet altijd conform de richtlijnen in.

Zo is de beruchte ‘Y’ die soms wel, soms niet achter een studiegidsnummer staat, de bron van veel ellende. Om SIS goed te kunnen laten functioneren, moet je die of consequent gebruiken, of helemaal niet. Dit simpele programmeerprincipe schijnt maar niet door te dringen tot een aantal mensen. Ook ontbreekt het veel medewerkers aan de tijd om zich goed te verdiepen in het systeem, waardoor de kans op menselijke fouten al snel groter wordt.

Deze fouten kunnen grote gevolgen hebben. Er is vrijwel geen geschiedenisstudent te vinden die na de vraag “Wat zijn jouw ervaringen met SIS?” niet in een woedende tirade uitbarst. De stress die error-meldingen, willekeurige openingstijden en verkeerd ingevoerde cijferinformatie met zich meebrengen moet hierbij niet onderschat worden. Een goed voorbeeld hiervan is het drama dat zich voltrok bij de inschrijving aan het begin van het lopende academische jaar.

In de door de onderwijsbalie verstuurde email over de openingstijden van SIS werd zoals gebruikelijk vermeld dat het vanaf 11.00 mogelijk zou zijn om je voor de gewenste vakken in te schrijven. Vervolgens zette de onderwijsbalie SIS echter al om 10.15 open. Dit had tot gevolg dat sommige populaire vakken, en/of voor een minor gewenste vakken, reeds om 10.20 begonnen vol te stromen. Vervolgens werd SIS om 10.35 weer uitgezet, en was daarna voor velen tot laat in de middag onbereikbaar. Het antwoord van de onderwijsbalie op vragen hierover? “Probeer het straks nog maar een keer”.

Bovenstaande situatie is geen eenmalig incident, maar een structureel probleem. De afgelopen paar inschrijvingsperiodes is SIS om 10.35, 10.55, en 10.40 aangezet. Deze willekeur heeft ervoor gezorgd dat zorgvuldig uitgestippelde studiepaden van gemotiveerde studenten doorkruist werden. Ook is deze willekeur oneerlijk tegenover studenten die, bijvoorbeeld omdat ze in een verplichte werkgroepbijeenkomst zaten, pas om 11.00 toegang hadden tot een internetverbinding.

Problemen als deze zijn niet alleen oneerlijk tegenover de studenten, maar ook tegenover de medewerkers van de UvA zelf. De lange wachtrijen van gefrustreerde studenten voor de onderwijsbalie zorgen voor een slechte werksfeer, terwijl de zinloze tijdverspilling die de eindeloze stroom mailtjes en telefoontjes met zich meebrengen bij alle partijen zowel energie als goodwill vreet. Bovendien heeft menig student de door de UvA zo belangrijk geachte studentenenquêtes van bijvoorbeeld Elsevier gebruikt als een klachtenformulier over bovenstaande situaties, met alle gevolgen van dien.

Hoewel SIS in den beginne dus de goedkoopste optie leek, is er door alle technische aanpassingen, tijdverspilling bij de medewerkers, en frustratie onder de studenten, inmiddels sprake van duurkoop. De Radbout universiteit zag dit in 2009 al in, en stapte uit het samenwerkingsverband. Maar in de ware Amsterdamse traditie van de Noord-Zuid lijn bleef de Uva stug doorzetten. De redenen daarvoor zijn naast ‘we hebben al zoveel uitgegeven, nu moeten we wel verder’, nog steeds onduidelijk. Een argument dat bijvoorbeeld gebruikt wordt is dat het voor docenten veel makkelijker is om met SIS te werken dan met andere systemen. Zo schijnt het aanmaken van massale brieven hierop heel vlotjes te verlopen. Van cc en bcc heeft men kennelijk nog nooit gehoord.

Toch is er hoop. De UvA is gelukkig niet geheel en al doof voor het gruwelijke geweeklaag en het gebroken gekreun der gemartelden, en heeft inmiddels een SIS monitorgroep opgezet, waarin actief wordt nagedacht over oplossingen. Een daarvan is een door o.a. Rune van Staveren en Jeroen Eggink ontworpen nieuwe app, die de inschrijving vele malen sneller, overzichtelijker en makkelijker maakt. Deze wonderschone app is reeds uitgetest door een groep studenten, waaronder de schrijfster van dit artikel. De pilot lijkt tot nu toe erg succesvol te verlopen en zal hopelijk volgend jaar ingevoerd worden.

Tot slot heeft de opleidingscommissie BA Geschiedenis zojuist een advies uitgebracht waardoor hopelijk de correcte openingstijden van SIS eindelijk aangehouden zullen worden. Geen paniekaanvallen meer als je netjes om 11.00 probeert in te loggen en blijkt dat anderen zich al een half uur aan het inschrijven zijn, en jouw favoriete werkgroep dus al vol zit. Geen tierende razernij meer als blijkt dat een voor jouw minor bloedbelangrijk vak al vol zit met keuzevakkers die ‘het wel een leuk onderwerp leek’ en toevallig de mazzel hadden dat ze al om 10.35 konden inloggen. Eindelijk zal iemand op het juiste tijdstip op de juiste knop drukken. En dan is er licht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s